Goede kwaliteit
Altijd klantgericht

Coca cola

Het begon in 1886. Dr. John Styth Pemberton was aan het experimenteren met allerlei plantenextracten in het keukentje achter zijn drogisterij in Atlanta. Hij wilde een medicinaal drankje brouwen tegen duizelingen en algehele malaise. Eén van zijn experimenten, siroop gemengd met koolzuurhoudend water, werd voor 5 cent per glas verkocht. Later zou dit bruine, bubbelende drankje de wereld veroveren! Frank M. Robinson, boekhouder en vriend van Pemberton, verzon de naam Coca-Cola en ontwierp de beroemde letters. Zakelijk waren de heren niet: ze verkochten hun belang in 1888 aan de zakenman Asa G. Candler voor 550 dollar. Dat was inclusief het geheime recept…

Marketing

Candler was geniaal op het gebied van marketing. Hij zorgde ervoor dat het handelsmerk Coca-Cola te zien was op allerlei producten van klokken tot glazen kroonluchters. Hij liet ook bonnetjes ontwikkelen waarvoor men gratis een glas Coca-Cola kon krijgen. Dankzij Candlers inspanningen wasCoca-Cola in 1895 in elke Amerikaanse staat te verkrijgen. Candler richtte tegelijkertijd The Coca-Cola Company op, waarvan hij en zijn familie tot 1919 de grootste aandeelhouders bleven.

Voor de jeugd

In 1919 verkocht de familie Candler voor 25 miljoen dollar al haar aandelen aan Ernest Woodruff, de president van de Trust Company van de Bank van Georgia. Erg veel geld voor die tijd! Door de vernieuwende verkooptechnieken en marketingideeën van Robert Winship Woodruff, de zoon van Ernest, maakte het drankje zijn definitieve entree in de wereld. Robert zorgde dat de reclame de 'American way of life' weerspiegelde. Daarbij richtte hij zich, als eerste, op de jeugdige consument. Wie als tiener gek is op Coca-Cola is een klant voor het leven, was de gedachte.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Indien akkoord klik op "Cookies toestaan, anders klik op 'Instellingen'.